keskiviikko 22. helmikuuta 2012

Lisätehtävä 1: Hakusanamainonta ja hakukoneoptimointi




Hakusanamainonta tarkoittaa siis hakukoneiden hakusanoihin liitettyjä mainoksia. Kun tiedonhakija kirjoittaa hakusana tulee hakutuloksina ensin maksettuja mainoksia ja linkkejä.  Nämä maksetut linkit yleensä erotetaan normaaleista hakutuloisista taustavärillä tms.

Avainsanoihin liitetyt mainokset voidaan veloittaa esim klikkausten perusteella(   pay per click (PPC) ) tai  toimintojen perusteella  (  cost per action (CPA).  Hakusana voi olla pitempi lause avainsanan lisäksi.

Hakusanamainonnasta kannattaa maksaa, koska  todennnäköisyys asiakkaan löytymiselle kasvaa runsaasti ja tulokset ovat helpommin mitattavissa. Erityisesti suosituilla hakusanoilla päästään huomattavasti parempiin tuloksiin

Internetistä löytyy runsaasti tietoa hakusanamainonnasta ja mainonnan myyjistä ei ole puutetta. Esim www.web1marketing.com ja tietysti Google Adwords (suomeksi).

Kokeilin Bing-hakukoneella hakusanaa Laptop. Ei tullut yhtään varsinaista mainosta ?
Googlella kyllä tuli.




Hakukoneoptimointi (SEO) tarkoittaa toimenpiteitä, jotka nostavat oman nettisivusi listan alkuun hakutuloksissa. Linkit muilla sivuilla parantavat tilannetta. Tärkeä toimenpide,  koska vaikuttaa pitkään ja lisää runsaasti kävijöitä sivullasi. Juuri kukaan ei selaa linkkejä esimerkiksi kolmannella sivulle.

Ideana on suunnitella sivut siten, että ne löytyvät paremmin hakukoneella. Sivujen avain sanat asetellaan sopivasti, jotta oikea kohderyhmä löytää sivut.  Palveluja voi myös ostaa.

Aiheesta löytyy runsaasti ohjeita:
http://www.seomoz.org/beginners-guide-to-seo



1 kommentti:

  1. Taisit unohtaa tästä kaikkein tärkeimmän eli linkkien merkityksen hakukoneoptimoinnissa.

    VastaaPoista