tiistai 21. helmikuuta 2012

Tehtävä 1: Tieteellinen artikkeli


 Tälläinen artikkeli löytyi. Kiinnostukseni oli lähinnä videoiden käyttö ja Youtube-markkinointi. Tämä on hieman laajempi kokonaisuus.

Tästä linkista löytyi myytävä versio.










Mutta löytyi myös ilmaiseksi googlella tutkimuksen nimellä hakien.


Destination marketing organisations (DMOs) ovat perehtyneet yhä suuremmassa määrin internet-työkaluihin markkinoinnissaan, johtuen koulutuksen paranemisesta ja yleensäkin paremmasta internetin käytön yleistymisestä. Kaikki ovat huomanneet, että oikeastaan välttämätöntä käyttää sähköisiä välineitä markkinointiiin. Osaamista kuitenkin puuttuu, jotta internetin välineitä voitaisiin käyttää tehokkaasti.

Lee ja Wicks kehittiävätkin työpajatyyppisiä koulutuksia tarkoituksenaan kehittää koulutusta. Koulutuksen sisältönä oli melkein kaikki käytössä olevat internet-työkalut sisältäen videon käytön, joka itseäni tässä  eniten kiinnostaa. Myös välinen puoleen kiinnitettiin huomioita. Mobiilililaitteet ja mp3-soittimet mukaan lukien.

Matkailun ammattilaisilta kysyttiin miten tuttuja ovat internet työkalut. Asteikko oli 5=erittäin tuttu ja 1= ei ollenkaan tuttu. Youtube oli selvästi tutuin vaihtoehdoista.



Tämä artikkeli vahvistaakin näkemystäni, että videot ovat merkittävä markkinointikeino, kun pyritään myymään elämyksiä. Ne ovat myös halpoja, jos on osaamista kuvata ja ladata niitä itse. Tämäkin osaaminen lisääntyy yleisesti huimaa vauhtia , kuten myös tarvittavat laitteet.

Tutkijoitten havainto oli, että asiakkaat haluasivat monipuoliset internet-sivut kohteesta, joissa olisi riittävästi informaatioita ja sieltä pystyisi myös ostamaan matkoja ja palveluita.

Johtopäätöksissä tutkijat olivat sitä mieltä, että matkailun ammattilaisten osaaminen internet-työkalujen osalta ei ole riittävää. Tähän voi varmasti jokainen yhtyä.

1 kommentti:

  1. Juuri tämän takia olemme aloittaneet Matkailualueen sähköisen liiketoiminnan ekspertti-ohjelman yhdessä Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskuksen LEOn kanssa. Lisätietoa http://www.leofinland.fi/index.php?name=Content&nodeIDX=10036&language=1

    VastaaPoista