Tälläinen artikkeli löytyi. Kiinnostukseni oli lähinnä videoiden käyttö ja Youtube-markkinointi. Tämä on hieman laajempi kokonaisuus.
Tästä linkista löytyi myytävä versio.
Tästä linkista löytyi myytävä versio.
Destination marketing organisations (DMOs)
ovat perehtyneet yhä suuremmassa määrin internet-työkaluihin markkinoinnissaan,
johtuen koulutuksen paranemisesta ja yleensäkin paremmasta internetin käytön
yleistymisestä. Kaikki ovat huomanneet, että oikeastaan välttämätöntä käyttää
sähköisiä välineitä markkinointiiin. Osaamista kuitenkin puuttuu, jotta
internetin välineitä voitaisiin käyttää tehokkaasti.
Lee ja Wicks kehittiävätkin työpajatyyppisiä koulutuksia
tarkoituksenaan kehittää koulutusta. Koulutuksen sisältönä oli melkein kaikki
käytössä olevat internet-työkalut sisältäen videon käytön, joka itseäni
tässä eniten kiinnostaa. Myös välinen
puoleen kiinnitettiin huomioita. Mobiilililaitteet ja mp3-soittimet mukaan
lukien.
Matkailun ammattilaisilta kysyttiin miten tuttuja ovat
internet työkalut. Asteikko oli 5=erittäin tuttu ja 1= ei ollenkaan tuttu.
Youtube oli selvästi tutuin vaihtoehdoista.
Tämä artikkeli vahvistaakin näkemystäni, että videot ovat
merkittävä markkinointikeino, kun pyritään myymään elämyksiä. Ne ovat myös
halpoja, jos on osaamista kuvata ja ladata niitä itse. Tämäkin osaaminen
lisääntyy yleisesti huimaa vauhtia , kuten myös tarvittavat laitteet.
Tutkijoitten havainto oli, että asiakkaat haluasivat
monipuoliset internet-sivut kohteesta, joissa olisi riittävästi informaatioita
ja sieltä pystyisi myös ostamaan matkoja ja palveluita.
Johtopäätöksissä tutkijat olivat sitä mieltä, että
matkailun ammattilaisten osaaminen internet-työkalujen osalta ei ole riittävää.
Tähän voi varmasti jokainen yhtyä.
Juuri tämän takia olemme aloittaneet Matkailualueen sähköisen liiketoiminnan ekspertti-ohjelman yhdessä Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskuksen LEOn kanssa. Lisätietoa http://www.leofinland.fi/index.php?name=Content&nodeIDX=10036&language=1
VastaaPoista