sunnuntai 29. huhtikuuta 2012

Tehtävä 1: Vision merkitys sähköisen liiketoiminna kehittämisessä


Koska visio on selkeästi tulevaisuuteen tähtäävä pitkän tähtäyksen suunnitelma on siinä sähköisen liiketoiminnan osuus mielestäni tärkeä. Sähköisten välineiden nopea muuttuminen ja kehittyminen tulisi näkyä nimenomaan yrityksen tulevaisuuden visiossa, jotta ei jäädä muista jälkeen  sähköisessä liiketoiminnassa. Huomioitavaa on, että sähköinen liiketoiminta sisältää kaikki yrityksen käyttämät tietojärjestelmät, eikä vain internetissä käytettävät välineet.

Jan-Erik Lindroos HM&V Research Oy määrittä hyvän vision seuraavasti:
http://www.hmv.fi/main/page_ajankohtaista_organisaation_visio.html

-  Selkeä, jolloin kaikki ymmärtävät, mitä on aikomus saavuttaa. Tässä jo monelle yrityksella tekemistä. Kun saisi ensin itse päätettyä mikä on tavoite ? Ettei vaan touhuta jotain varsinaisesti pyrkimättä mihinkään. Miten sähköinen liiketoiminta sulautuu tähän ?
-  Merkityksellinen kaikille intressiryhmille, jolloin ei synnytä ristiriitoja. Kohtuullisen haastavaa tämäkin. Varmastikaan kaikki eivät ole samaan mieltä.
-  Haastava, jolloin sen saavuttaminen vaatii kaikilta kunnon panostusta. Tämä onnistuu helposti. Realistiset tavoitteet oltava. Sähköisen liiketoiminnan kannalta kannattaa lähteä ideaalitilanteesta piirtämällä siitä kuva. Todennäköisesti joudutaan tekemään kompromissesja käytännössä.

-  Mitattava, jotta tiedämme, milloin olemme saavuttaneet sen. Mitattava tuotosta eikä panosta. Suurin ongelma mittareissa. Lasketaan tehdyt toimenpiteet - ei sitä mitä tapahtui. Nimenomaan menee pielee sähköisissä välineissä. Mitataan vaan onko niitä. Hyvät tietojärjestelmät parantava mitattavuutta.
-  Visiolla on 3-5 vuoden aikajänne. Tämä on sopiva.
-  Visio erottaa meidät kilpailijoista, jotta emme ole kopio jostain kilpailijastamme. Haastavaa erottoua todella aidosti muista. Melko paljon tässä maailmassa on yritetty kaikenlaista. Jos keksii todellakin jotain uutta, kannattaa pysähtyä hetkeksi miettimään, miksi tälläistä ei jo ole olemassa. Olisiko jokin ajatusvirhe ?
-  Erilainen, ja poikkeaa muiden organisaatioiden visioista.  Kts. edellinen kohta.


Vision mukaisesti tulisi sähköisen liiketoiminnan kehittämisen alkaa yrityksen toimintojen kartoituksesta eikä mahdollisten sähköisten välineiden etsimisestä. Hyvä lähtökohta on piirtää kuva yrityksen toiminnoista vision mukaisessa tilanteessa ja perustaa liiketoiminnan kehittäminen siihen.

Seuraava vaihe on miettiä miten liiketoimintamalli toteutetaan internetissä. Mitä kontaktipintoja tarvitaan
Suomen kieli tulee huomioida - ei voi kopioida varsinkaan englannin kielisten maiden strategioita suoraan.
Strategia on vision toteuttamista - Sostac-malli esimerkiksi.

Savonia Amk:ssa e-strategiaa toteuttaa verkko-opetuksen koordinaatioryhmä, jonka jäsen olen. Ryhmän tarkoituksen on olla e-asioiden kokoavat tiimi koko ammattikorkeakoulun sisällä. Se kartoittaa Savoniassa käytettäviä välineitä ja ehdottaa uusia. Tietohallinto on mukana tiimissä.

E-strategian tulisi sisältää ainakin:

  • yrityksen prosessien kuvaus
  • tarvittavat tietojärjestelmät
  • näkyvyyskanavat
  • jakelukanavat
  • myyntikanavat
  • henkilöstön koulutus
  • toiminnan seuraamine ja kehitääminen

1 kommentti:

  1. Hyvä!

    Eikö olekin niin, että Visio voidaan mieltää toiminnalliseksi ja markkinoinnin visioksi. "Connecting people" sisältää varmasti imagollisen vision, mutta toimenpiteisiin tarvitaan toiminnallinen visio, joka johtaa ja määrittää strategiaa ja toimintasuunnitelmien laadintaa sekä ns. strategia jalkautusta organisaatioon.

    Visio on siis usean vuoden tavoitetila, mutta muuttavassa maailmassa ja etenkin sähköisen kaupan yhteydessä sitä ja myös strategiaa tulisu tarkastella lyhyelläkin aikavälillä.

    Myös ns. strategisia perusolettamuksia tulee myös arvioida jatkuvasti.

    e-strategiassa painopistealueet ja tavoitteet liiketoiminnalle valitaan yleensä yrityksen koon, asiakkuuksien, ja toimia-alan tai osaamisen pohjalta.

    VastaaPoista