sunnuntai 29. huhtikuuta 2012

Tehtävä 2: Verkkokaupan kehitys


Verkkokaupan esiasten on postimyyntikuvastot. Ensimmäiset postimyyntiä harjoittavat yritykset syntyivät USA:ssa, kun rautatie avattiin idästä länteen. Rautatie kuljetti kelloja ja ompelukoneistä niitä tilanneille asiakkaille.

Verkkokaupan merkitys on selkeästi kasvamassa, kuten varmaan jokainen huomaa. Suomalaisten ongelmana on, että suomalaiset osaavat hyvin ostaa verkkokaupasta, mutta myyminen on vaikeampaa.

Verkossa liikkuvan rahamäärän kasvu ei hidastu lähivuosina. Uudet sukupolvet ovat entistä tottuneempiä internetin käyttäjiä ja kivijalkakauppojen väheneminen jatkuu. Kun verkkokauppojen logistiikka paranee on ostaminen entistäkin nopeampaa ja helpompaa. Tämä kehitys näkyy hyvin Kuopion kokoisessa kaupungissa.  Kuopiossa olevat varastot pienenevät vuosivuodelta eli myös kaupasta ostettavat tavarat tilataan usein kauempaan.  Näin ollen voi olla mahdollista, että saat tavaran nopeammin Englannista, kuin paikallisilta myyjältä. Esim. monissa erikoistuotteissa tilanne alkaa olla tämä.


Deloitte konsulttiyritys on kartoittanut verkkokaupaa. Sekeä esitys, mutta vuodelta 2009.
Esitys oli valtion ympäristöhallinnon verkkopalveluiden sivulla
http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=101600&lan=fi
Siinä arvioitu verkkokaupan kasvu noin 20-30% vuodessa. Suomessa hieman pienempi.

Tilastokeskuksen sivuilta löytyvät seuraavat kuviot:

Kuvio 17. Internetin kautta joskus, 12 kuukauden ja 3 kuukauden aikana ostaneet ja tilanneet 2011, %-osuus väestöstä





Kuvio 18. Kuluttajien verkkokaupan kokonaisarvo 2007–2011


Suomessa  ongelmana on ainakin oma kieli jota muuta eivät osaa.  Suomalaisen verkkokaupan tuleen automaattisesti tehdä kauppa useammalla kielellä, jos kaupankäynti halutaan kansainväliseksi. Suomalainen verkkokauppa voi olla tietenkin vain englanninkielinen, mutta se ei onnistu, jos kauppa on selkeästi suomalainen.  Japanilla varmaan saman tyyppisiä ongelmia, kuin Suomella ja vielä oma merkkinsä, kuten myös Venäjällä ja Kreikalla.

1 kommentti:

  1. Yleisesti ottaen verkkokaupan on kasvussa kun tarkastella lukuja verkkokaupan ostajan näkökulmasta. Siitäkin näkökulmasta syvemmin tarkastellessa ostoprosessit suuntaavat ulkomaille eikä kotimaahan. Verkkokaupan vienti ei myöskään vedä, tähän viittaa kieliasiossa ilmeisestikin.

    Valitettavasti kauppiaiden määrä on kuitenkin vielä suhteellisen vähäinen ja etenkin palvelualoilla b to c sektorilla.

    Käyppä lukaisemassa opiskelijakolleegasi Marin kirjoitus samaisesta aiheesta: http://marinmsl.blogspot.com/2012/04/verkkokauppa-ja-matkailu-suomessa.html

    VastaaPoista