Verkkokaupan esiasten on
postimyyntikuvastot. Ensimmäiset postimyyntiä harjoittavat yritykset syntyivät
USA:ssa, kun rautatie avattiin idästä länteen. Rautatie kuljetti kelloja ja
ompelukoneistä niitä tilanneille asiakkaille.
Verkkokaupan merkitys on
selkeästi kasvamassa, kuten varmaan jokainen huomaa. Suomalaisten ongelmana on,
että suomalaiset osaavat hyvin ostaa verkkokaupasta, mutta myyminen on
vaikeampaa.
Verkossa liikkuvan
rahamäärän kasvu ei hidastu lähivuosina. Uudet sukupolvet ovat entistä tottuneempiä
internetin käyttäjiä ja kivijalkakauppojen väheneminen jatkuu. Kun
verkkokauppojen logistiikka paranee on ostaminen entistäkin nopeampaa ja
helpompaa. Tämä kehitys näkyy hyvin Kuopion kokoisessa kaupungissa. Kuopiossa olevat varastot pienenevät vuosivuodelta
eli myös kaupasta ostettavat tavarat tilataan usein kauempaan. Näin ollen voi olla mahdollista, että saat
tavaran nopeammin Englannista, kuin paikallisilta myyjältä. Esim. monissa
erikoistuotteissa tilanne alkaa olla tämä.
Deloitte konsulttiyritys
on kartoittanut verkkokaupaa. Sekeä esitys, mutta vuodelta 2009.
Esitys oli valtion ympäristöhallinnon verkkopalveluiden
sivulla
http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=101600&lan=fi
Siinä arvioitu
verkkokaupan kasvu noin 20-30% vuodessa. Suomessa hieman pienempi.
Tilastokeskuksen sivuilta
löytyvät seuraavat kuviot:
Kuvio 17. Internetin kautta joskus, 12 kuukauden ja 3
kuukauden aikana ostaneet ja tilanneet 2011, %-osuus väestöstä
Kuvio 18. Kuluttajien verkkokaupan kokonaisarvo 2007–2011
Suomessa ongelmana on ainakin oma kieli jota muuta
eivät osaa. Suomalaisen verkkokaupan
tuleen automaattisesti tehdä kauppa useammalla kielellä, jos kaupankäynti
halutaan kansainväliseksi. Suomalainen verkkokauppa voi olla tietenkin vain
englanninkielinen, mutta se ei onnistu, jos kauppa on selkeästi
suomalainen. Japanilla varmaan saman
tyyppisiä ongelmia, kuin Suomella ja vielä oma merkkinsä, kuten myös Venäjällä
ja Kreikalla.
Yleisesti ottaen verkkokaupan on kasvussa kun tarkastella lukuja verkkokaupan ostajan näkökulmasta. Siitäkin näkökulmasta syvemmin tarkastellessa ostoprosessit suuntaavat ulkomaille eikä kotimaahan. Verkkokaupan vienti ei myöskään vedä, tähän viittaa kieliasiossa ilmeisestikin.
VastaaPoistaValitettavasti kauppiaiden määrä on kuitenkin vielä suhteellisen vähäinen ja etenkin palvelualoilla b to c sektorilla.
Käyppä lukaisemassa opiskelijakolleegasi Marin kirjoitus samaisesta aiheesta: http://marinmsl.blogspot.com/2012/04/verkkokauppa-ja-matkailu-suomessa.html