maanantai 28. toukokuuta 2012

Pinterest jyrää Facebookin! - tai sitten ei

Pinterest

Pinterest on sosiaalinen kuvien ja videoitten jakopalvelu. Käyttäjä voi ladata ilmoitustaululle omia kuviaan , internetistä tai muilta Pinterest käyttäjiltä. Kuvakokoelmia voi myös tykätä ja muita käyttäjiä voi ryhtyä seuraamaan.

Samantyyppisiä kuvapalveluita on muitakin, kuten Zootool, ffffound, dribbble, vi.sualize.us, mutta Pinterest on saavuttanut selvästi suurimman suosion. Ehdotellaan olisiko se uusi Facebook ?



Pinterestiin liittyminen on kohtuullisen mutkikasta, koska tarvitaan ensin kutsu, jotta palveluun pääsee. Palvelu on rajattu ainakin tällä hetkellä selkeästi kuviin ja videoihin. Kuvia voi kuitenkin kommentoida. Ulkopuolisetkin voivat kyllä katsella Pinterest-sivuja.

Tämä koulutuksen tiimoilta saimme ryhmätehtäväksi perustaa pinterest sivun ja pyrkiä samaan sen mahdollisimman suosituksi. Valitsimme  Outdoor Experience-teeman, johon perustettiin boardeja teemaan liittyen.

Alustavan tutkiskelun perusteella vaikutti, että Pinterestin käyttäjät eivät kovin tiukasti ole minkään erityisen ryhmän tai harrastuksen fanittajia, vaan pikemminkin yleisemmin mukavia asioita ja kuvia, etsiviä pinnaajia. Suosituimmat boardit ryhmämme sivuilla vahvistivat tätä käsitystä. Kauniit vesiaiheiset kuvat saivat eniten repinnauksia ja tykkäyksiä. Itse kokeilin extreme-harrastus boardia, joka oli kohtuullisen suosittu, mutta esimerkiksi motocross ja trial -aiheet eivät saaneet repinnauksia. Nämä harrastajat eivät ole Pinterestissä.

Pinreach on analyysiväline, jolla oman sivunsa voi analysoida. Tämän perusteella saa helposti selville mitkä boardit ja kuvat ovat suosituimpia. Alla analyysi.


 

Miksi käyttäisin Pinterestiä ? Yritykselle -Photoshoppia peliin ?

Pinterest sopii ihmiselle, joka pitää asioiden esittämisestä visuaalisesti. Omia mieltymyksiä ja harrastuksia voi esitellä valokuvien ja videoitten muodossa. Itse en näe kovin suurta tarvetta etsiskellä mukavia kuvia ja kertoilla miten ihanaa olisi olla Tahitilla.

Yritystoiminnan näkökulmasta aion olla ehdottomasti mukana myös Pinterestissä. Se on, joka tapauksessa edullinen tapa olla mukana sosiaalisessa mediassa ja löytää varmaan omat käyttäjänsä.  Tämän ryhmätehtävän perusteella vaikutta siltä, että kuvat tulee olla mahdollisimman näyttäviä. Photoshoppia peliiin. Onnistunut toiminta vaatii työpanosta:  pinnauksia ja tykkäyksiä pitää olla riittävästi, jotta saadaan omat kuvat ja videot esille. Tärkeää Pinterestin yrityskäytössä on sen vaikutus hakukoneisiin.





"Pinterestistä on jo nyt tullut merkittävä liikenteenlähde monelle verkkosivustolle. Yhdysvalloissa tammikuussa tehdyn tutkimuksen mukaan Pinterest ajaa joillekin verkkosivuille enemmän liikennettä kuin LinkedIn, YouTube ja Google+ yhteensä."




2 kommenttia:

  1. Sinäkin taisit siis, kuten moni muukin innostua ko. työkalusta? Tässä vaiheessa ainakin tuo liikenteen ohjaus taitaa olla edelleen tärkein ominaisuus yrityksille.

    VastaaPoista
  2. Kyllä ehdottomasti kannattaa olla näissä kaikissa mukana, jos on jotain myytävää.

    VastaaPoista