tiistai 28. elokuuta 2012

Elämys verkossa - Onko elämyksen ostaminen elämys ?



Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskus (LEO) määrittelee elämyksen subjektiiviseksi moniaistiseksi unohtumattomaksi kokemukseksi, joka tuottaa kokijalleen henkilökohtaisen muutoskokemuksen. Ei ihan mikä tahansa kohtuullisen hyvä lounas siis.



Kun lähdetään pohtimaan elämystä verkossa voidaan asiaa lähestyä ainakin kahdesta näkökulmasta: Tapahtuuko elämys todellisessä elämässä ja siitä tiedotetaan verkossa  vai tapahtuuko koko elämys verkossa oltaessa ?


Päätin valita jälkimmäisen lähestymistavat eli pyrin löytämään internetistä toivotut viisi sivustoa, joilla tälläinen elämyksen voisi yrittää kokea. Koetan löytää jotain muuta kuin ostamiseen päättyviä sivuja, joissa elämys on mahdollisesti tulossa, mutta ei tapahdu verkossa.

Sivustot voidaan jakaa seuraaviin kategorioihin.

a) vahvasti teemallisia ja immersiiivisiä (eli tempaavat käyttäjän toiseen, arkitodellisuudesta poikkeavaan todellisuuteen)
b) draamallisia, eli joiden kokeminen on jännittävää
c) räätälöitävissä jokaisen käyttäjän yksilöllisiin tarpeisiin
d) liittyvät johonkin reaalimaaliman kaupalliseen kokemukseen niin, että kokemus tapahtuu sekä verkossa että reaalimaailmassa



Elämyksiä tuottavia nettisivuja

Pandan sivut oli bongattu jo aiemmissa verkkoelämyksiä käsittelevillä sivuilla. Valitse ne kuitenkin yhdeksi esimerkiksi, koska ne erottuivat selkeästi tavallisista sivustoista. Selkeästi moniaistinen kokemus: Sivujen ulkoasu mukavan raikas ja sopiva musiikki on oleellinen osa kokonaisuutta. Musiikki sattui ehkä omaan makuuni ja kuuntelin sitä melko pitkään. Piisiä oli jaksettu tehdä pidemmäksi siten, että se ei heti alkanut alusta vain pienillä variaatioilla jatkui eteenpäin. Nämä sivut liittyvät tietysti tuotteiden myyntiin, mutta hieman katsoisin ideassa olevan draamallisia piirteitä.

Youtube on täynnä videoita joissa voisi onnistua saada elämyksen aikaiseksi. Itselläni musiikin harrastajana esimerkiksi kitaran opetusvideot tuottavat määritelmän mukaisia elämyksiä. Innostus on välitön ja jos sattuu oppimaan jotain uutta syntyy muutoskokemus. Esimerkiksi AC/DC:nThunderstruck .



Virtuaalitodellisuudet, kuten Second life, tarjoavat mahdollisuuksia erilaisiin elämyksiin. Käyttäjä voi onnistua eläytymään uuteen elämäänsä virtuaalisesti tai näitä ohjelmistoja voidaan käyttää esimerkiksi oppimiseen tai jopa terapiaan. Näissä sivustoissa on selvästi draamallisia ja myös teemallisia piirteitä.

Löysin myös nettisivustoja, joilla voi virtuaalisesti omistaa lemmikkejä ja hoitaa niitä, kuten oikeita elukoita.  Käyttäjä voi muokata näitä sivustoja yksilöllisesti mieleisekseen ja tempaavat helposti innostuneen käyttäjän mukaan uuteen todellisuuteen. Esimerkiksi www.virtualpet.com/

Elamyslahjat.fi sopii esimerkiksi verkkosivustosta, joka tarjoaa elämyksiä, mutta itse elämys toteutetaan myöhemmin. Sivustolla on kerätty eri palveluntuottajien elämystuotteita laidasta laitaan. Yhtään virtuaalisesti toteutettua tuotetta en sivuilta löytänyt. Toisen samantyyppinen sivusto on elamys.com. Nämä sivustot liittyvät selkeästi reaalimaailman kaupalliseen tapahtumaan.

1 kommentti:

  1. Kiitos ElämysLahjojen mainitsemisesta! Artikkelissa mainittu elamys.com oli meille uusi tuttavuus - perehdymme siihen tarkasti.

    Terv. Joni, markkinointipäällikkö

    VastaaPoista