Matkailumarkkinoinnin kehitys internetissä on ollut
suurinpiirtein seuraavanlainen:
- Yrityksen nettisivut ja sähköposti
- Jakelu- ja myyntikanavat netissä
- Facebook-sivut
Twitter on yhteisö- ja mikroblogipalvelu,
jonka käyttäjät pystyvät lähettämään ja lukemaan toistensa päivityksiä
Internetissä. Tekstipohjaiset viestit eli twiitit, englanniksi tweet,
voivat sisältää korkeintaan 140 merkkiä. Käyttäjien on mahdollista lähettää ja
vastaanottaa päivityksiä Twitter-websivuston kautta, tekstiviesteinä,
RSS-syötteenä tai
erilaisten sovellusten kautta. Palvelun käyttö Internetissä on maksutonta.
Marraskuussa 2011 Twitteriä alettiin kääntää suomen kielelle.
Twitterin idea on siis kirjoittaa ja/tai lähettää lyhyitä
viestejä julkisesti internetissä, jolloin halukkaat voivat niitä lukea ja
liittyä kirjoittajan seuraajaksi (Following). Kirjoittaja voi siis saada
seuraajia (Followers), jotka seuraavat jatkuvasti kirjoittajan twiitejä.
Matkailumarkkinoinnissä näkisin Twitterin toimivan
erinomaisesti verkostoitumisvälineenä. Erotuksen sähköpostilla lähetettäviin
viesteihin on, että Twitterissä viestit ovat myös ulkopuolisten nähtävissä,
kuten blogi-kirjoituksissa. Kuka tahansa voi siis ryhtyä seuraamaan toisen
kirjoittelua. Näillä viesteillä voi ohjata lukijoita linkkien avulla
eteenpäin.
Oleellinen asia Twitterissä on, että viestit ovat
maksimissaan 140 merkkiä. Tämä pitää palvelun selkeänä ja yksinkertaisena. Näin
ollen Twitter toimii hyvin puhelimessa.
Itse olen törmännyt Twitteriin harrastusten parissa. USASupecross lähetyksissä ( n. 2:20 min)
käytetään Twitteriä katsojien typerien kommenttien ja valokuvien esittämiseen. Myös
kommentaattorit ja kilpailijat kommentoivat asioita Twitterissä. Hauska
yksityiskohta aiheesta oli, kun saksalainen nuori Amerikkaan ajamaan siirtynyt
motocrossin maailman mestari Ken Roczen
kertoi Twitterissä ajavansa vielä viimeisen kisan pienemmässä luokassa.
Ehkä maailman tunnetuin motocross kuski Ricky Carmichael kommentoi perään, että
"olet silti esimmäinen häviäjä, haha". Kyseiseltä Roczenilta oli jo
nimittäin mestaruus karannut ja sijoitus tulee olemaan toinen.
Twitterissä pitää
siis olla jotain tarjottavaa seuraajille, jotta heitä ylipäänsä saa hankittua.
Tämä on minun kampanjani. Tehtävän on hankkia 10 seuraajaa, joka ei vaikuta
helpolta, koska en löytänyt kuin yhden tutun koko Twitteristä.
Laitankin tämän blogi-kirjoituksen jakeluun Twitterin kautta
ja kolleegat joutuvat kirjautumaan Twitteriin lukeakseen kirjoituksen.
Katsellaan miten onnistuu.
___________________
Muita sosiaalisen median sivustoja:
Tietysti facebook
Pinterest on ilmoitustaulutyyppinen palvelu, jonne käyttäjät voivat tallentaa
valokuviaan tiettyjen teemojen mukaisesti. Käyttäjä voi rakentaa omia
kuvakokoelmia omista ja muiden kuvista.
LinkedIn on ammatilliseen käyttöön tarkoitettu sivusto.
Ideana on, että käyttäjät voivat
syöttää CV-tietonsa palveluun ja saada suosituksia ensiltä esimiehiltään tai
kolleegoiltaan. Se ei suoranaisesti välitä työpaikkoja, mutta voi olla lähteenä
oikean ihmisen etsimiseen. LinkedIn on
istautunut New Yorkin pörssiin hyvällä menestyksellä.
Oivasti tiivistetty: "Twitterissä pitää siis olla jotain tarjottavaa seuraajille, jotta heitä ylipäänsä saa hankittua" Tämähän koskee laajennettuna kaikkea viestintää.
VastaaPoista