sunnuntai 30. syyskuuta 2012

Nurmeksen moottorikerhon videomarkkinointikampanja



Koulutuksen videoita käsittelevissä opintojaksossa oli tehtävä tehdä videomarkkinnointisuunnitelma haluttuun kohteeseen.  Kun olen jo jonkun verran videoita harrastanut päätin samalla toteuttaa kampanjan, kun vielä sopiva uutinen kampanjaa varten oli käytettävissä: Saavutin pronssimitalin motocrossin veteranien 50-vuotiaiden Suomen Cupissa. Samalla tämä kampanja palvelee esimerkkinä siitä, miten urheilumarkkinointia voisi harjoittaa.

Samalla saan myös esitellä omia taitoja mahdollisimman monelle ja saan mukavan muiston lapsenlapsille.

Myös tämä blogi-kirjoitus on osa kampanjaa.

Tavoite
Nurmeksen moottorikerho elvytettiin 2011 uuden radan rakentamista varten. Toiminta on saatu hyvin käyntiin - rata on melkein valmis ja jäseniä on saatu hankittua.
Nurmeksen moottorikerho ( NuMK) ei ole tunnettu harrastajien parissa, koska kerholla ei ole ollut toimintaa 90-luvun jälkeen. Kerhon lyhenne ei kerro harrastajillekaan mistä paikkakunnasta on kyse, joten tämän videokampanjan tavoitteena on tuoda kerho yleiseen tietoisuuteen offroad-harrastajien parissa ja yleisemminkin laajentaa kerhon tunnettavuutta eteenkin Itä-Suomessa.

Kohderyhmä

Offroad-harrastajat koko Suomen alueella ja kaikki moottoriurheilusta kiinnostuneet eteenkin Itä-Suomessa.

Viestin sisältö

Nurmeksen moottorikerho on aktiivinen aikaansaava moottorikerho, jonka arvomaailmaan kuuluu ympäristöstä huolehtiminen ja nuorisotyö.

   
  Videon uutisena on seuran jäsenen saavuttama SM-mitali veteraanimotocrossissa.

Nurmeksen moottorikerho on aktiivinen aikaansaava moottorikerho, jonka arvomaailmaan kuuluu ympäristöstä huolehtiminen ja nuorisotyö.

Veteraanicross -video antaa kuvan, että lajia voisi harrastaa jokainen. Laji on hauskaa - eikä liian vakavaa. Ei niin vaarallista, kuin uskotaan, jos omat riskit ovat hallinnassa.

Videon jakelua tukevat viestintä ja markkinointitoimenpiteet
NuMK:n nettisivuilla on uutisoitu ma 17.9. 2012 SM-mitali kuvien kanssa.  Paransin nettisivujen ulkoasua kampanjaa varten.  Parannukset eivät tosin ehtineet kampanjan ensimmäisille päiville.  Laitoin kaikkiin videoihin pienen kuvakkeen, etteivät ne huku sivuille.
Uutisointia varten otettiin motocross-tuuletus -tyyppinen valokuva.  Valokuvakin on harkittu:  En pysty esittämään näyttävää kuvaa, koska vertailukohteenä ovat 30-vuotta nuoremmat ammattilaiset. Keksin kuitenkin tuuletuksen, jossa taputan pyorää  kiitokseksi hyppyrissä.  Siinä on sentään käsi irti tangosta, jota ei  läheskään kaikki crossin harrastajat osaa tehdä ja lisäksi tuollaista taputus-kuvaa ei ole aikaisemmin julkaistu. Kuvan otti ajokaveri Petri Tuovinen järjestelmäkameralla. Kuvauspäivä oli pilvinen, mikä aiheutti pieniä ongelmia kuvan laadussa. Photoshop auttoi jonkun verran.
Videot ovat jakelussa Youtubessa  ja kerhon verkkosivujen (www.nurmeksenmoottorikerho.net) kautta.  Videon linkkiä on jaettu sähköpostilla siten, että kävijät ohjataan NuMK:n verkkosivuille, jotta samalla kävijät saavat laajemman kuvan toiminnasta.
Sama moottorikerhon linkki on jaettu omassa  Facebookissa, Twitterissä ja Pinterestissä. Nurmeksen moottorikerholla ei ole vielä facebook-sivuja.

Uutisesta on tarjottu juttua Nurmeksen Ylä-Karjala -lehteen ja Savon Sanomiin. Yla-Karjalassa uutinen on julkaistu yllämainitun kuvan kanssa.  Savon Sanomat ei julkaisut uutista, vaikka yritin ujuttaa juttuun myös muita alueen veteraanicrossareita. Sarjan lopputulokset olivat vinkkini jälkeen pienellä urheilutuloksissa.

Seuraavaksi ostan ison kalan ja kerron saaneeni sen Kallavedestä. Se on varma tapa päästä Savon Sanomiin.  Siinä sivussa kerron urheilusaavutuksestani.

Tulosten mittaustavat

Tuloksia mitataan seuraamalla Youtubessa videon latauksia. Nurmeksen moottorikerhon sivuja seurataan googleanalytics-ohjelmalla, jotta nähdään lisääkö videokampanja sivujen kävijöitä.  Facebookissa ja sähköpostissa seurataan kommentteja ja reagoidaan niihin tarvittaessa.
Tulokset 30.9.2012 - noin viikko kampanjan aloittamisesta.

1. Youtube-analyysi

Videota on ladattu viikossa  79 kertaa. Suurin osa latauksista on tullut ulkoisilta sivuilta eli Nurmeksen moottorikerhon sivuita. Myös muita kerhon sivuilla olleita videoita on katsottua normaalia enemmän kampanjan aikana. Kerhon kolmea videota on puolen vuoden aikana katsottu noin 1000 kertaa.






2. Nettisivujen seuranta Google-analytics
Sivut eivät olleet seurannassa ennen kampanjaa, joten vertailu aikaisempaan tilanteeseen jää tekemättä.
Kävijöitä sivulla videokampanjan aikana oli 109 eli enemmän kuin videon ladanneista. Uusi kävijöitä oli 75, joten voidaan olettaa, että suuriosa näistä uusia kävijöistä latasi videon. 




 

Aluekohtaisesta kartasta näkee selvästi minne markkinointia  ja tiedotus on kohdistettu. Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjala vahvasti edustettuna.















Aikataulu, budjetti, vastuuhenkilöt
Toteutettu syyskuu 2012. Budjetti oli nolla euroa. Kaikki olen tehnyt itse  videon musiikki mukaan lukien. Tässä piilee pieni sudenkuoppa:  Itse on melko tyytyväinen, kun saa aikaan kohtuullisen tuloksen verrattuna ammattilaisiin ja suuremman  budjetin kampanjoihin, mutta  asiakkaille ja katsojille on aivan sama kuka  videot ja nettisivut on tehnyt. Yksi valittikin liian räväkästä musiikista.
 Ei aiheuttanut muita kustannuksia kuin työaikaa:
  • Uutiset ja netin päivitykset                     8 h
  • Videon kuvaus                                      2 h
  • Videon editointi  ja julkaisu                   10h
  • Seuranta                                               5 h
Oma työpanos arvioidaan 25 e/h           Yhteensä 25 h x 25 e/h = 625 e


Jatkotoimenpiteet
Kampanjan jatkoksi pyritään samaan uutinen Nurmeksen moottorikerhosta offroad-harrastajien uutissivustoille  OffroadPro ja Xracing. Ensin odotetaan muutamaviikko, jotta saadaan mitattua videokampanjan tulokset Youtubessa ja Googleanalyticsissä.  Sitten tehdään uusi isku ja seurataan taas tulokset. 

Videosta voi helposti tehdä DVD-version, jossa parempi kuvan laatu. DVD:lle mahtuu myös muut NuMK:N videot.

Kerron myöhemmin lisää miten kampanja on edennyt.  Selvästi näyttää, että tämä kampanja on toiminut halutulla tavalla ja videoitten vaikutus tulee jatkumaan vielä pitkään.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti