tiistai 21. helmikuuta 2012

Tehtävä 3: Sostac-markkinointimalli


      S = Situation Missä tilanteessa olemme nyt ?
      O = Objectives Missä haluaisimme olla?
      S = Strategy  Mitä saavutamme?
      T = Tactics Miten toimimme käytännössä?
      A = Action Toiminta
      C = Control Kuinka varmistumme siitä, että olemme perillä?







Ennen internettiä
Nyt
S
Asiakastyytyväisyyskysely, markkinointitutkimus paperilla.  Tehdäänkö itse vai tilataanko ?
Kyselyt netissä, paperilla edelleen, sosiaalinen media, blogit, nettisivujen analysointi
O
Omat visiot , tilastot, ennusteet
Omat visiot, tilastot, ennusteet, aktiivinen  intenet-työvälineiden käyttö
S
Strategisten toimenpiteiden valinta - markkinointivälineet
kohtuullisen rajattuja
Strategisten toimenpiteiden valinta - markkinointivälineitä mahdoton määrä
T
Valitse toimenpiteet  - seuranta ?
Valitse toimenpiteet  - seuranta mahdollisuudet paremmat nettivälineillä.
A
Osta mainosaikaa ja odota
Toimi aktiivisesti internetissä.
C
Tee seurantatutkimus jälkikäteen
Saat ajantasaista informaatiota ja palautetta
Missä tilanteessa olemme nyt ?

Tilanne selvitysten tekeminen ennen internettiä kohtuullisen työlästä. Kyselyjä voitiin kehitellä itse tai ostaa niitä asiaan perehtyneiltä yrityksiltä. Tämä tietysti mahdollista edelleenkin. Internetin työvälineet ja muutenkin käsillä oleva tieto helpottaa suuresti osuvan analyysin tekoa tänä päivänä.

Missä haluaisimme olla? Mitä saavutamme?


Samaan tapaan  intenetin välineet auttavat  strategisten valintojen tekemistä. Organisaation osaaminen kuitenkin edelleen tärkeässä osassa. Tietolähteitä käsillä huomattavasti enemmän, kuin ennen internettiä.
Strategiset valinnat edelleen hankalia. Maailman menon nopeutuminen ja internetin kautta tiedon leviämisen nopeutuminen vaikeuttaa  oikeiden ratkaisuiden valintaa.


Miten toimimme käytännössä? Toiminta ?


Viittaan edelliseen kappaleeseen. Toimintamahdollisuuksien ja markkinointivälineiden valinnanvara on lisääntynyt räjähdysmäisesti internetin myötä. Valinta hankalaa, mutta analysointivälineiden avulla seuranta ja analysointi mahdollisesti helpompaa.


Kuinka varmistumme siitä, että olemme perillä?
Markkinointiponnistelujen seurantaa helpottavat sähköiset välineet. Esimerkiksi Google Analytics työvälineella voi seurata entistä helpommin markkinointitoimenpiteiden tuloksia. Edelleen ongelmana muut talouteen vaikuttavat tekijät: Ei voi tarkalleen tietää ovatko asiakkaat tulleet yritykseen markkinoinnin avulla vai vaikuttaako asiaan ulkopuoleinen tekijä ?


2 kommenttia:

  1. Luin tämän pariin kertaan, enkä löytänyt siitä vastausta kysymykseen: onko suunnittelu sinusta muuttunut, muuta kuin toimenpiteiden osalta?

    VastaaPoista
  2. Ehkä mielipiteeni olisi, että perusasiat eivät ole muuttuneet radikaalisti, mutta välineet kovasti.

    VastaaPoista