•
S = Situation
Missä tilanteessa olemme nyt ?
•
O =
Objectives Missä haluaisimme olla?
•
S =
Strategy Mitä saavutamme?
•
T = Tactics
Miten toimimme käytännössä?
•
A = Action
Toiminta
•
C = Control
Kuinka varmistumme siitä, että olemme perillä?
|
Ennen internettiä
|
Nyt
|
S
|
Asiakastyytyväisyyskysely, markkinointitutkimus
paperilla. Tehdäänkö itse vai
tilataanko ?
|
Kyselyt netissä, paperilla edelleen, sosiaalinen media,
blogit, nettisivujen analysointi
|
O
|
Omat visiot , tilastot, ennusteet
|
Omat visiot, tilastot, ennusteet, aktiivinen intenet-työvälineiden käyttö
|
S
|
Strategisten toimenpiteiden valinta -
markkinointivälineet
kohtuullisen rajattuja
|
Strategisten toimenpiteiden valinta - markkinointivälineitä
mahdoton määrä
|
T
|
Valitse toimenpiteet
- seuranta ?
|
Valitse toimenpiteet
- seuranta mahdollisuudet paremmat nettivälineillä.
|
A
|
Osta mainosaikaa ja odota
|
Toimi aktiivisesti internetissä.
|
C
|
Tee seurantatutkimus jälkikäteen
|
Saat ajantasaista informaatiota ja palautetta
|
Missä
tilanteessa olemme nyt ?
Tilanne selvitysten tekeminen ennen internettiä
kohtuullisen työlästä. Kyselyjä voitiin kehitellä itse tai ostaa niitä asiaan
perehtyneiltä yrityksiltä. Tämä tietysti mahdollista edelleenkin. Internetin
työvälineet ja muutenkin käsillä oleva tieto helpottaa suuresti osuvan
analyysin tekoa tänä päivänä.
Missä
haluaisimme olla? Mitä saavutamme?
Samaan
tapaan intenetin välineet auttavat strategisten valintojen tekemistä.
Organisaation osaaminen kuitenkin edelleen tärkeässä osassa. Tietolähteitä
käsillä huomattavasti enemmän, kuin ennen internettiä.
Strategiset
valinnat edelleen hankalia. Maailman menon nopeutuminen ja internetin kautta
tiedon leviämisen nopeutuminen vaikeuttaa
oikeiden ratkaisuiden valintaa.
Miten
toimimme käytännössä? Toiminta ?
Viittaan
edelliseen kappaleeseen. Toimintamahdollisuuksien ja markkinointivälineiden
valinnanvara on lisääntynyt räjähdysmäisesti internetin myötä. Valinta
hankalaa, mutta analysointivälineiden avulla seuranta ja analysointi
mahdollisesti helpompaa.
Kuinka
varmistumme siitä, että olemme perillä?
Markkinointiponnistelujen
seurantaa helpottavat sähköiset välineet. Esimerkiksi Google Analytics työvälineella
voi seurata entistä helpommin markkinointitoimenpiteiden tuloksia. Edelleen
ongelmana muut talouteen vaikuttavat tekijät: Ei voi tarkalleen tietää ovatko
asiakkaat tulleet yritykseen markkinoinnin avulla vai vaikuttaako asiaan
ulkopuoleinen tekijä ?
Luin tämän pariin kertaan, enkä löytänyt siitä vastausta kysymykseen: onko suunnittelu sinusta muuttunut, muuta kuin toimenpiteiden osalta?
VastaaPoistaEhkä mielipiteeni olisi, että perusasiat eivät ole muuttuneet radikaalisti, mutta välineet kovasti.
VastaaPoista