sunnuntai 29. huhtikuuta 2012

Tehtävä 4: Arvoketjun muutos matkailualalla


Arvoketjulla tarkoitetaan hyödykkeen jalostumista valmiiksi tuotteeksi.

Matkailuyritysten arvoketjuun ovat perinteisesti kuuluneet matkatoimistot. Internetin myötä matkatoimistojen osuus matkailumyynnistä on pienetynyt.

Asiakas voi tänäpäivänä etsiä itselleen sopivia matkoja ja varata myös oheispalvelut suoraan internetissä haluamallaan tavalla yhdistellen.

Matkailun arvoketjun muutokseen vaikuttavat oleellisesti monikansalliset myyntikanavat, joiden tuotevalikoima laajentuu jatkuvasti.

Myös matkatoimistojen toiminnassa arvoketjuun on tullut muutoksia. Myös b-to-b kaupassa välikäsiä on jäänyt pois.

Monikanavaiset myyntikanavat
Esim. Booking.com
Global Distribution Systems = GDS järjestelmä
Suurimmille organisaatioille, matkatoimistoille, matkanjärjestäjille. Tärkeimmät näistä järjestelmistä ovat Sabre ja Amadeus.

Matkailuyritys voi itse vaikutta omaan arvoketjuunsa tehostamalla toimintojaan ja valitsemalla sopivat sähköiset myyntikanavat. Jo liittyminen alueelliseen myyntiorganisaatioon parantaa tilannetta, mutta pienikin matkailuyritys voi tehostaa omaa toimintaansa sähköisissä välineissä, jolloin arvoketju yksinkertaistuu.

Globaalit jakelujärjestelmät ohjaavat yritysten sähköistä kauppaa ja toimintaa yleensäkin samoin, kuin millä tahansa tietojärjestelmällä on tapana. Yrityksen tulisi kuitenkin muistaa selvittää omat prosessinsa, etteivät ulkoiset tekijät ohjaa toimintaa liiaksi.

1 kommentti:

  1. Jokaisen arvoketjun vaiheen tai tuottajan tavoitteena tulisi olla nostaa tuotteen arvoa.
    Matkailutuotteen osalta arvoketju jakelukanavien osalta on lyhentynyt, mutta tuotannon kannalta se on esim. elämyksellisten palvelujen osalta jopa kasvanut.

    Jakelukanavasuunnitelma tarvitaan kaupan käynnin turvaamiseksi yrityksen koosta riippumatta. Näkyvyys ja myyntikanavat tulee määrittää ja päättää myynkö suoraan vain jonkun kautta, mitkä tuottee mikä ei, mikä on panos-tuotto suhde.

    Mikäli yritys hakee tuotteen hinnan nostoa tai katteen parantamista tulee tuotteen rakentamisessa kiinnittää erityistä huomiota lisäarvon tuottamiseen asiakkaalle.

    Matkailun elämystuotteiden kehityksessä lähtökohta arvonmuodostukselle ovat a) pienet yksityiskohtaiset tuotemoduulit, joita tarjoamalla voidaa nostaa asiakkaan keskiostoksen hintaan ja myös useassa tapauksessa katetta. Toinen lähtökohta on b) palvelun jalostaminen, esim. nokipannukahvit nuotiolla edustavat tuotetta, jossa kahvin pavun saatikka kahvipakan hinta on moninkertaistunut!

    VastaaPoista