Arvoketjulla tarkoitetaan
hyödykkeen jalostumista valmiiksi tuotteeksi.
Matkailuyritysten
arvoketjuun ovat perinteisesti kuuluneet matkatoimistot. Internetin myötä
matkatoimistojen osuus matkailumyynnistä on pienetynyt.
Asiakas voi tänäpäivänä
etsiä itselleen sopivia matkoja ja varata myös oheispalvelut suoraan
internetissä haluamallaan tavalla yhdistellen.
Matkailun arvoketjun
muutokseen vaikuttavat oleellisesti monikansalliset myyntikanavat, joiden
tuotevalikoima laajentuu jatkuvasti.
Myös matkatoimistojen
toiminnassa arvoketjuun on tullut muutoksia. Myös b-to-b kaupassa välikäsiä on
jäänyt pois.
Monikanavaiset myyntikanavat
Esim. Booking.com
Global Distribution Systems = GDS järjestelmä
Suurimmille organisaatioille, matkatoimistoille,
matkanjärjestäjille. Tärkeimmät näistä järjestelmistä ovat Sabre ja Amadeus.
Matkailuyritys voi itse vaikutta omaan arvoketjuunsa tehostamalla toimintojaan ja
valitsemalla sopivat sähköiset myyntikanavat. Jo liittyminen alueelliseen
myyntiorganisaatioon parantaa tilannetta, mutta pienikin matkailuyritys voi
tehostaa omaa toimintaansa sähköisissä välineissä, jolloin arvoketju
yksinkertaistuu.
Globaalit
jakelujärjestelmät ohjaavat yritysten sähköistä kauppaa ja toimintaa yleensäkin
samoin, kuin millä tahansa tietojärjestelmällä on tapana. Yrityksen tulisi
kuitenkin muistaa selvittää omat prosessinsa, etteivät ulkoiset tekijät ohjaa
toimintaa liiaksi.
Jokaisen arvoketjun vaiheen tai tuottajan tavoitteena tulisi olla nostaa tuotteen arvoa.
VastaaPoistaMatkailutuotteen osalta arvoketju jakelukanavien osalta on lyhentynyt, mutta tuotannon kannalta se on esim. elämyksellisten palvelujen osalta jopa kasvanut.
Jakelukanavasuunnitelma tarvitaan kaupan käynnin turvaamiseksi yrityksen koosta riippumatta. Näkyvyys ja myyntikanavat tulee määrittää ja päättää myynkö suoraan vain jonkun kautta, mitkä tuottee mikä ei, mikä on panos-tuotto suhde.
Mikäli yritys hakee tuotteen hinnan nostoa tai katteen parantamista tulee tuotteen rakentamisessa kiinnittää erityistä huomiota lisäarvon tuottamiseen asiakkaalle.
Matkailun elämystuotteiden kehityksessä lähtökohta arvonmuodostukselle ovat a) pienet yksityiskohtaiset tuotemoduulit, joita tarjoamalla voidaa nostaa asiakkaan keskiostoksen hintaan ja myös useassa tapauksessa katetta. Toinen lähtökohta on b) palvelun jalostaminen, esim. nokipannukahvit nuotiolla edustavat tuotetta, jossa kahvin pavun saatikka kahvipakan hinta on moninkertaistunut!