torstai 27. syyskuuta 2012

Markkinointi tietokonepeleissä - onko kohderyhmäsi siellä ?




Tietokoneella, pelikonsoleilla tai puhelimella pelattavat pelit voidaan rahoittaa myymällä itse peli sovittuun hintaa, myymällä peliin tai sivustoon mainoksia ja jakaa peli ilmaiseksi. Tai voi käyttää molempia.

Pelasin muutamia pelejä puhelimella, tietokoneella ja xboxilla.

Ostin Dear Ether pelin paypalilla, jonka mainos on pelin etusivulla. Ainoa suurempi mainos etusivulla on Indie Fund, joka näyttää olevan jonkinlainen lahjakkaita pelien tekijöitä tukeva rahasto. Lienee taloudellisia tavoitteita silläkin. Itse pelissä en huomannut mainontaa. Pelaaminen jäi melko lyhyeksi, kun ensimmäisen tunnin aikana ei tapahtunut muuta, kuin kivikossa kävelemistä. Kurssilla annetut ohjeet viinipullon juomisesta pelaamisen lomassa aiheuttivat toiminnan suuntautumisen laulamiseen ja kitaransoittoon. En löytänyt mistä pelin voisi tallentaa ja jatkaa myöhemmin.

Latasin puhelimeen ilmaisen hedelmien silpomispelin, jossa ei näkynyt mainoksia. Voi olla rahoitettu puhelimen valmistajan toimesta. Puhelimiinkin on saatavana pelejä, joissa on mainontaa harjoitetaan.

Xboxissa ja tietokoneessa suosittu NLH-jääkiekkopeli sen sijaan sisältää runsaasti mainontaa. Suurin osa mainoksista on upotettu peliin oikean jääkiekon tapaan ja ne ovat luonteva osa  peliä. Uskon kuitenkin, että yhtään firman nimeä ei ole siellä vahingossa. Kaikista on varmasti saatu rahaa tai jotain muuta vastinetta. Pelaajien pelipaidoissa ei ole mainoksia varmaankin, koska niitä ei ole oikeassa NHL:ssä. Pelin internet-sivuilla ei ole juurikaan yritysten mainoksia. Sen sijaan peliä esittelevissä videoleikkeissä ja videoiden pysäytyskuvissa oli selvästi pääsponsori näkyvissä. En mainitse yrityksen nimeä tässä blogissa, ellei rahaa kohta ei ala näkyä tililläni.  Itse peli on kehittynyt huimasti. Muistan pelanneeni tietokoneella NHL98 peliä ja kehitys on ollut huomattavaa.

Peleissa tapahtuva markkinointi on tärkeä rahoitusmuoto pelin valmistajille ja voi hyvä väline myös yrityksen omalle markkinoinille. Jos yrityksen kohderyhmä on edes osittain rajattavissa pelien pelaamiseen kannattaa ilman muuta harkita sitä myös markkinointikanavana.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti